Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Les productions artistiques des sociétés dites traditionnelles sont présentées comme ne s'inscrivant pas dans une continuité historique qui leur est propre, mais situées par rapport à une histoire de l'art occidentale qui les place dans un ± présent artistique auquel l'impact de la modernité et du monde occidental viendrait mettre fin. C'est méconnaître la plasticité de la tradition, ne pas prendre en compte la diversité de ces oeuvres et de leurs facteurs, limiter les emprunts au modèle occidental donné comme norme et sous-estimer les capacités à interpréter les modèles étrangers, proches et lointains. L'ouvrage interroge cette vision réductrice et cette appropriation de l'Occident et la confronte à travers de nombreux exemples aux modes d'expression et de performance artistiques dépassant les chefs d'œuvre des arts visuels souvent donnés comme seuls représentatifs en s'intéressant avant tout aux artistes, à ce qui fonde leur expérience et leur pratique artistiques et à ce qu'ils en disent.
Ethnology. Cultural anthropology --- Ethnocentrisme --- Primitive art --- Ethnocentrism --- Art, Primitive --- Art primitif --- Art, Primitive. --- Art, Prehistoric --- Folk art --- Art. --- Art, Occidental --- Art, Visual --- Art, Western (Western countries) --- Arts, Fine --- Arts, Visual --- Fine arts --- Iconography --- Occidental art --- Visual arts --- Western art (Western countries) --- Arts --- Aesthetics
Choose an application
Art --- video recordings --- installations [visual works] --- photography [process] --- sociology --- politics --- humor --- community art --- sculpting --- interactive art --- globalization --- refugees --- Hazoumè, Romuald --- video recordings [physical artifacts] --- video-stills
Choose an application
Explores the transatlantic connections between Central Africa and North America over the past 500 years in the visual and performing arts of both cultures.
Art --- Art, Kongo --- Performing arts --- Kongo (African people) --- African American art --- African diaspora in art. --- #SBIB:39A5 --- #SBIB:39A73 --- #SBIB:316.7C200 --- C3 --- etnologie --- kunstwetenschap --- Congo [historische term land Congo -CG] --- KADOC - Documentatie- en Onderzoekscentrum voor Religie, Cultuur en Samenleving (1977-) --- Bakongo (African people) --- Bakongo (African tribe) --- Cabinda (African people) --- Congo (African people) --- Fjort (African people) --- Frote (African people) --- Ikeleve (African people) --- Kakongo (African people) --- Kileta (African people) --- Koongo (African people) --- Nkongo (African people) --- Wacongomani (African people) --- Show business --- Kongo art --- Art, Occidental --- Art, Visual --- Art, Western (Western countries) --- Arts, Fine --- Arts, Visual --- Fine arts --- Iconography --- Occidental art --- Visual arts --- Western art (Western countries) --- African influences. --- Influence. --- Kunst, habitat, materiële cultuur en ontspanning --- Etnografie: Afrika --- Sociologie van de cultuuruitingen: algemeen --- Kunst en cultuur --- African [general, continental cultures] --- African influences --- African diaspora in art --- Arts --- Performance art --- Bantu-speaking peoples --- Ethnology --- Aesthetics --- Influence --- Ethnology. Cultural anthropology --- Congo --- Art, Primitive
Choose an application
Ethnology. Cultural anthropology --- Art --- ivories [sculptures] --- African [general, continental cultures] --- Lega --- Congo
Choose an application
This exciting collection of classic writings explores a wide range of types of performance and theatre from all over Africa. It is essential reading for all those interested in performance in rural and urban Africa.
Performing arts --- Theater --- Dramatics --- Histrionics --- Professional theater --- Stage --- Theatre --- Show business --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- Theatrical science --- Africa --- Acting --- Actors --- Arts --- Performance art --- #SBIB:39A5 --- #SBIB:39A73 --- Kunst, habitat, materiële cultuur en ontspanning --- Etnografie: Afrika --- Art --- 20e siècle --- Afrique
Choose an application
En Afrique subsaharienne, être initié signifie tout d'abord que l'on a suivi, sur une longue période et dans des conditions éprouvantes, un enseignement spécifique réservé à une catégorie d'individus. Ensuite, certaines règles de comportement propres au groupe dont on est issu sont partagées avec d'autres personnes, le plus souvent du même âge, du même sexe. Cet ouvrage, qui regroupe des textes d'historiens de l'art, d'ethnologues et d'anthropologues, révèle comment et pourquoi nombre de pratiques rituelles du bassin du Congo sont liées à une grande diversité d'objets : masques, statuettes, insignes, parures, instruments de musique ... Les oeuvres reproduites ici proviennent majoritairement du Musée royal de l'Afrique centrale de Tervuren ainsi que du musée Dapper, de collections publiques (Museum aan de Stroom d'Anvers, Wereldmuseum de Rotterdam) et privées. Les rites étudiés dans ce livre relèvent des deux types d'initiations les plus courants. Le premier est l'apprentissage qui prépare les adolescents à devenir adultes ; pour les garçons il s'accompagne fréquemment de la circoncision et pour les filles parfois de l'excision. Le second, généralement moins souvent évoqué, est la formation que reçoivent, au sein de sociétés secrètes ou de confréries, les devins, les thérapeutes et autres spécialistes des cultes, mais aussi les souverains et les chefs. Les connaissances permettant d'exercer le pouvoir, d'agir sur les autres s'acquièrent parfois durant toute une vie. Aujourd'hui, les rites initiatiques, lorsqu'ils n'ont pas disparu, voient leur sens et leur contenu évoluer en fonction du monde moderne. La démarche de l'artiste béninois Romuald Hazoumè est marquée par son vécu d'initié. Ses oeuvres, réalisées principalement à partir de bidons d'essence, jouent de la provocation et de la dérision. Elles constituent les outils d'une critique acerbe de l'Occident et interrogent le devenir des sociétés du continent africain.
initiations --- African [general, continental cultures] --- Hazoumè, Romuald --- Angola --- Initiation rites --- Ceremonial objects --- Masks, African --- Rites d'initiation --- Objets rituels --- Masque --- Objet symbolique --- Ethnology. Cultural anthropology --- Art --- Congo --- Anthropologie --- Ethnologie --- Afrique --- Art, African --- Masques --- Art africain --- Exhibitions --- Expositions --- Rites d'initiation -- aspect religieux -- congo (république démocratique) -- catalogues d'exposition --- Objets rituels -- congo (république démocratique) -- catalogues d'exposition
Choose an application
For several centuries Cape Town has accommodated a great variety of musical genres which have usually been associated with specific population groups living in and around the city. Musical styles and genres produced in Cape Town have therefore been assigned an ìidentityî which is first and foremost social. This volume tries to question the relationship established between musical styles and genres, and social ñ in this case pseudo-racial ñ identities. In Sounding the Cape, Denis-Constant Martin recomposes and examines through the theoretical prism of creolisation the history of music in Cape T
Music --- Art music --- Art music, Western --- Classical music --- Musical compositions --- Musical works --- Serious music --- Western art music --- Western music (Western countries) --- History. --- Popular music --- Music and state --- History and criticism. --- Political aspects --- State and music --- Cultural policy --- Music, Popular --- Music, Popular (Songs, etc.) --- Pop music --- Popular songs --- Popular vocal music --- Songs, Popular --- Vocal music, Popular --- Cover versions --- Social aspects --- Muziek --- Zuid-Afrika
Choose an application
Making creates knowledge, builds environments and transforms lives. Anthropology, archaeology, art and architecture are all ways of making, and all are dedicated to exploring the conditions and potentials of human life. In this exciting book, Tim Ingold ties the four disciplines together in a way that has never been attempted before. In a radical departure from conventional studies that treat art and architecture as compendia of objects for analysis, Ingold proposes an anthropology and archaeology not of but with art and architecture. He advocates a way of thinking through making in which sentient practitioners and active materials continually answer to, or ‘correspond’, with one another in the generation of form. Making offers a series of profound reflections on what it means to create things, on materials and form, the meaning of design, landscape perception, animate life, personal knowledge and the work of the hand. It draws on examples and experiments ranging from prehistoric stone tool-making to the building of medieval cathedrals, from round mounds to monuments, from flying kites to winding string, from drawing to writing. The book will appeal to students and practitioners alike, with interests in social and cultural anthropology, archaeology, architecture, art and design, visual studies and material culture.
Architecture --- Ethnology. Cultural anthropology --- Aesthetics of art --- Art --- Philosophical anthropology --- Aesthetics --- Philosophy and psychology of culture --- Ethnology --- Ethnoarchaeology --- Social archaeology --- Art and anthropology --- Architecture and anthropology --- Philosophy --- Methodology --- 572 --- 902 --- 3 --- 7 --- 72 --- Vakmanschap --- 1 --- 001.8 --- 001 --- #SBIB:39A5 --- Anthropology --- Creative ability. --- Ethnoarchaeology. --- Social archaeology. --- Art and anthropology. --- Architecture and anthropology. --- SOCIAL SCIENCE / Anthropology / General. --- Anthropology and architecture --- Anthropology and art --- Archaeology --- Ethnic archaeology --- Ethnicity in archaeology --- Ethnology in archaeology --- Creativeness --- Creativity --- Ability --- Creation (Literary, artistic, etc.) --- Antropologie --- Archeologie --- Maatschappijwetenschappen --- Kunst --- Architectuur --- Filosofie --- Onderzoeksmethodologie --- Wetenschappelijk onderzoek --- Kunst, habitat, materiële cultuur en ontspanning --- Philosophy. --- Methodology. --- Anthropologie sociale et culturelle --- Ethnoarchéologie --- Archéologie sociale --- Art et anthropologie --- Architecture et anthropologie --- Philosophie --- Méthodologie --- Ethnoarchéologie --- Archéologie sociale --- Méthodologie --- Creative ability --- SOCIAL SCIENCE / Anthropology / General --- 7.01 --- Kunsttheorie ; over het creëren ; het creatiesproces --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Material culture. --- Creative ability in art --- Creative ability in literature --- Imagination --- Inspiration --- Literature --- Originality --- Culture --- Folklore --- Technology --- art [fine art] --- anthropology --- archaeology --- architecture [object genre] --- Ethnology - Philosophy --- Ethnology - Methodology --- art [discipline]
Choose an application
Ce nouveau musée bruxellois présente la capitale belge au temps où elle était au coeur de la création artistique en Europe. Il présente une collection d'oeuvres d'artistes belges tels que James Ensor, Fernand Khnopff, Léon Spilliaert, Victor Horta, Henry Van de Velde... et étrangers tels que Paul Gauguin, Auguste Rodin ou Emile Gallé. Un musée entre symbolisme, wagnérisme et Art nouveau.
7 <493> --- 7 <493> Kunst. Ruimtelijke ordening. Architectuur. Sport en spel--België --- Kunst. Ruimtelijke ordening. Architectuur. Sport en spel--België --- Exposition --- --2013 --- --Bruxelles --- --catalogue --- --Museums --- Art, Belgian --- Musées --- Art belge --- Musée fin-de-siècle museum (Brussels, Belgium) --- Musée fin-de-siècle (Bruxelles, Belgique) --- Guidebooks --- Art [Belgian ] --- 19th century --- Catalogs --- Museums --- --Musée fin-de-siècle (Bruxelles, Belgique) --- --7 <493> --- Bruxelles --- Musea --- Collecties --- 19e eeuw --- 20e eeuw --- België
Choose an application
Maes, Ives --- Temps dans l'art --- Tijd in de kunst --- Time in art --- 77.092.07 --- 725.91 --- Fotografen ; 2008-2012 ; Yves Maes --- Thema's in de fotografie ; paviljoenen van wereldtentoonstellingen --- Architectuurfotografie --- Maes, Yves °1976 (°Hasselt, België) --- Belgische kunstenaars --- Fotografen A - Z. --- Openbare gebouwen ; tentoonstellingsgebouwen. --- Fotografen A - Z --- Openbare gebouwen ; tentoonstellingsgebouwen --- Photography [Artistic ] --- Belgium --- 21st century
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|